گروه دانش و سلامت: چند ماه بعد از اذعان بالاترین مقام وزارت بهداشت به رواج پدیده زیرمیزی در میان جامعه پزشکی کشور، معاون وزیر بهداشت نیز ضمن اعتراف به رواج این پدیده غیرقانونی در کشور اعلام کرد

که پدیده زیرمیزی در میان پزشکان شاغل در بیمارستان‌های دولتی شهرستان‌های کشور بیش از تهران است. چندی پیش محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که آذر 88 در تهران برگزار شد، خطاب به پزشکان حاضر در این اجلاس گفت که آیا ویزیت 16 هزار تومان انصاف است؟ یک پزشک چه اقدامی انجام می‌دهد که باید این مبلغ گزاف را از بیمار دریافت کند؟ آیا خون پزشکان از بقیه متخصصان کشور در سایر حوزه‌ها رنگین‌تر است؟

از سوی دیگر، دکتر مرضیه وحیددستجردی در حاشیه همین اجلاس بود که درخصوص گلایه معاون اول رئیس‌جمهوری گفت که منظور آقای رحیمی، دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان بود که ما هم این مشکل را وارد می‌دانیم.

وزیر بهداشت درخصوص راهکار مقابله با پدیده شوم زیرمیزی پزشکان، گفت: ما در وزارت بهداشت به‌عنوان راه حل این قضیه پیشنهاد می‌کنیم که تعرفه‌های پزشکی واقعی شود چون اگر تعرفه‌ها واقعی شود باعث می‌شود که پزشک، پرستار، پیراپزشک، داروخانه و آزمایشگاه دستمزد واقعی خود را بگیرند و این موضوع تا حدود زیادی از کارهای غیرقانونی جلوگیری می‌کند.

دیروز معاون سلامت وزارت بهداشت به ایلنا گفت: در تهران به‌دلیل وجود بیمارستان‌های خصوصی و اینکه تعرفه پزشکی مناسبی دارند پدیده زیرمیزی کمتر است اما در شهرستان‌ها خدمات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی داده می‌شود ولی بعضا پولی هم اضافه دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه زیرمیزی بیشتر در میان گروه‌های جراحی و حوزه مداخلات درمانی دیده می‌شود، ادامه داد: اعضای جامعه پزشکی خدمات‌رسان مردم هستند و قائل به این هستیم که پزشکی یک حرفه است و به‌عنوان شغل نباید به آن نگاه شود؛ نه اینکه پزشکان نیاز مالی ندارند بلکه باید اولویت کاری‌شان حفظ سلامت مردم باشد.

امامی‌رضوی تصریح کرد: اگر افرادی باشند که در همین کسوت پزشکی از امکانات رفاهی قابل توجهی برخوردار باشند، مشکلی وجود ندارد اما اگر بخواهند آن را با پزشکی پیوند بزنند، ایراد دارد.

معاون سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا واقعی نبودن تعرفه‌ها باعث افزایش زیرمیزی میان پزشکان شده است، گفت:‌ درست است که تعرفه خدمات واقعی نیست اما ممکن است زمانی به نیازها توجه شود و زمانی به توان کسب درآمد.

اگر یک پزشک رویکردش این باشد که به سلامت بیمارانش توجه کند به‌دنبال واقعی بودن یا نبودن تعرفه‌ها نمی‌رود، کما اینکه پزشکانی هم بوده‌اند که به‌دلیل توان مالی پایین‌ بیماران، حتی هزینه درمان را خود تقبل کرده‌اند.

وی افزود: ارزش خدمات مرز دارد و باید دید که ارزش خدمت به ازای هر خدمت چقدر است. یک رشته پزشکی با پرستاری متفاوت است و ارزش خدمت را باید با قیمت تمام شده آن سنجید. اما بحث کشش‌پذیری نیز در بازار مطرح است.

ممکن است به‌علت تخصص ویژه و تعداد کم نیروهای درمانی مجبور باشیم خدمتی را گران‌تر ارائه دهیم و مردم هم مجبور به پرداخت آن شوند اما اینکه برخی از پزشکان خارج از نرخ تعرفه‌ها از بیماران دریافت اضافه داشته باشند برخلاف اخلاق پزشکی است.

برخورد جدی و قطعی

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد: با هر یک ریالی که به‌عنوان زیرمیزی از سوی پزشکان در بخش‌های مختلف پزشکی از بیماران دریافت شده، برخورد جدی و قطعی خواهیم کرد.

دکتر شهاب الدین صدر اظهار داشت: پزشکان متخصص و غیرمتخصص مجاز به اخذ هیچ پولی به‌عنوان زیرمیزی برای پذیرش بیمار و حتی انجام عمل جراحی با کیفیت عالی نیستند.

کد خبر 104180

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز